Vitamine D

Gezonde voeding is belangrijk voor sterke botten. Uw voeding moet daarom voldoende calcium, vitamine D en andere mineralen, zoals magnesium, fosfor en fosfaat bevatten. U heeft van alle vitaminen en mineralen niet veel nodig maar wel elke dag een beetje om uw lichaam gezond te houden. Het advies is dan ook om te zorgen voor een gevarieerde voeding. Als u gezond en gevarieerd eet, krijgt u waarschijnlijk voldoende vitaminen en mineralen binnen.

De functie van vitamine D

Vitamine D speelt een belangrijke rol in verschillende organen. Ten eerste stimuleert vitamine D de opname van calcium in het lichaam. Vitamine D zorgt dus samen met calcium voor sterke botten. Vitamine D heeft ook invloed op de spierfunctie en spierkracht. Voldoende vitamine D zorgt voor een beter evenwichtsgevoel en maakt daarmee de kans dat u valt kleiner. Vitamine D is daarnaast belangrijk voor uw immuunsysteem met andere woorden uw weerstand.

In welke producten zit vitamine D?

Van nature zit vitamine D in dierlijke producten zoals vlees, eieren en vette vis zoals haring, makreel en zalm. Ook zitten kleine hoeveelheden in boter en volle zuivelproducten. Deze hoeveelheden zijn niet voldoende om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid via uw voeding binnen te krijgen.

Gelukkig is vitamine D één van de weinige vitamines die ons lichaam zelf kan maken onder invloed van zonlicht. Komt u voldoende buiten, een kwartier tot een half uur per dag, dan maakt uw lichaam zelf vitamine D aan. Bij oudere mensen duurt het langer voordat de huid zelf voldoende vitamine D aanmaakt. Vaak zijn ouderen slecht ter been en kunnen niet zo lang naar buiten. Voor hen is het nemen van vitamine D supplementen aan te raden.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D

De dagelijkse behoefte aan vitamine D neemt met het ouder worden toe. Lang niet iedereen krijgt voldoende zonlicht op de huid en voldoende vitamine D binnen met de voeding. Voor ouderen is voldoende vitamine D belangrijk om de botten sterk te houden, de spierkracht en weerstand op peil te houden om de kans op valpartijen en botbreuken te verminderen.

De voedingsstoffen die u dagelijks nodig heeft worden uitgedrukt in de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Voor vitamine D is dat vastgelegd in microgrammen per dag. Voor veel voedingsmiddelen staat dit op de verpakking vermeld. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D (µg/dag) staat weergegeven in de tabel hieronder:

Teveel vitamine D in de voeding is ook niet goed, langdurig teveel vitamine D in uw voeding verhoogd bijvoorbeeld de kans op kalkafzetting in de bloedvaten. De maximale hoeveelheid vitamine D in de voeding wisselt voor verschillende leeftijdsgroepen. Voor kinderen tot 1 jaar is de bovengrens 25 microgram, voor kinderen tot 10 jaar is dat vastgesteld op 50 microgram per dag en voor iedereen boven de 10 jaar is dat 100 microgram per dag.

Advies bij osteoporose

Er wordt een vitamine D supplement geadviseerd bij verschillende doelgroepen. Vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar wordt geadviseerd 10 microgram extra vitamine D te gebruiken per dag.

Er wordt 20 microgram extra vitamine D inname geadviseerd aan:

  • Vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar die
    • Een donkere huidskleur hebben
    • Weinig buiten komen
    • Hun lichaam bedekken (bijvoorbeeld met een sluier)
    • Mensen die osteoporose hebben
    • Mensen die in een verpleeghuis wonen
    • Mensen die in een verzorgingshuis wonen

Vitamine D-preparaten worden vaak gecombineerd met calciumpreparaten omdat vitamine D de opname van calcium in het lichaam stimuleert. Deze combinatiepreparaten zijn verkrijgbaar onder de merknamen zoals: CaD, Calci-Chew en Calcivit.

De bijsluiter

Klik hier voor de bijsluiter van CaD®
Klik hier voor de bijsluiter van Calci-Chew®
Klik hier voor de bijsluiter van Calcivit®