Calcium

Gezonde voeding is belangrijk voor sterke botten. Uw voeding moet daarom voldoende calcium, vitamine D en andere mineralen, zoals magnesium, fosfor en fosfaat bevatten. U heeft van alle vitaminen en mineralen niet veel nodig maar wel elke dag een beetje om uw lichaam gezond te houden. Het advies is om te zorgen voor een gevarieerde voeding. Als u gezond en gevarieerd eet, krijgt u waarschijnlijk voldoende vitaminen en mineralen binnen.

De functie van calcium

Calcium is een ontzettend belangrijk mineraal voor het menselijk lichaam. Uw tanden en botten bevatten de grootste hoeveelheid calcium in uw lichaam, maar ook uw bloed, weefsels en zenuwcellen bevatten dit mineraal. Calcium zorgt voor een sterke opbouw van uw tanden en botten maar is bijvoorbeeld ook nodig voor het regelen van een normale hartslag. Uw spieren zijn bij het bewegen afhankelijk van calcium en daarnaast speelt calcium een rol bij het stollen van uw bloed.

In welke producten zit calcium?

Melkproducten, zoals melk, yoghurt, vla en kaas zijn de grootste leverancier van calcium. 100 ml mek bevat ruim 100 mg calcium. Ook groenten bevatten calcium, alleen de ene groente wel meer dan de ander. Groene bladgroenten zoals broccoli, Chinese kool, spinazie en boerenkool leveren relatief veel calcium. 100 gram van deze groenten leveren ongeveer 20 tot 30 mg calcium. Ook fruit is een goede leverancier van calcium een appel levert u ongeveer 50 mg calcium per 100 gram, net als noten en peulvruchten. Tot slot levert vis meer calcium dan vlees, met name de haring en de zeebrasem zijn rijk aan calcium.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium

De voedingsstoffen die u dagelijks nodig heeft worden uitgedrukt in de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Voor calcium is dat vastgelegd in milligrammen per dag. Voor veel voedingsmiddelen staat dit op de verpakking vermeld. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium (mg/dag) staat weergegeven in de tabel hieronder:

Teveel calcium in de voeding is ook niet goed, langdurig teveel calcium in uw voeding verhoogd bijvoorbeeld de kans op het krijgen van nierstenen. De maximale hoeveelheid calcium in de voeding is gesteld op 2.500 mg per dag.

Advies bij osteoporose

Als u gezond en gevarieerd eet, krijgt u in principe voldoende calcium binnen. Krijgt u via uw voeding te weinig calcium binnen, dat wil zeggen minder dan de aanbevolen hoeveelheid per dag voor uw geslacht en leeftijd, dan kan uw arts besluiten u een calciumpreparaat voor te schrijven. Dit zijn pillen of poeders verrijkt met calcium.

Calciumpreparaten worden vaak gecombineerd met vitamine D-preparaten omdat vitamine D de opname van calcium in het lichaam stimuleert. Deze combinatiepreparaten zijn verkrijgbaar onder de merknamen zoals: CaD, Calci-Chew en Calcivit.

De bijsluiter

Klik hier voor de bijsluiter van CaD®
Klik hier voor de bijsluiter van Calci-Chew®
Klik hier voor de bijsluiter van Calcivit®