Home » Preventie & Tips » Lichaamsbeweging » Praktische tips

Praktische tips

Praktische tips voor voldoende lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is voor iedereen gezond maar helemaal als u osteoporose heeft. Regelmatig bewegen stimuleert de aanmaak van nieuw bot en zorgt dus voor sterkere botten. Lichaamsbeweging helpt u de gevolgen van osteoporose zo beperkt mogelijk te houden. Osteoporose kan niet genezen maar kan wel worden afgeremd.

Regelmatig bewegen met een matige intensiteit ( u hoeft niet buiten adem te raken) kan al leiden tot een verbetering van de botkwaliteit. Hieronder vindt u een aantal bewegingstips en –adviezen. Niet alle tips en adviezen zullen aansluiten op uw persoonlijke situatie, maar kijk vooral naar de tips waar u wél iets mee kunt.

  • Probeer minimaal 30 minuten per dag te bewegen. Dit hoeft niet achter elkaar te zijn. ’s ochtends een kwartier uw oefeningen doen, ’s middags 10 minuten fietsen op en neer naar de winkel en ’s avonds even de post naar de brievenbus brengen, maakt ook 30 minuten
  • Beweeg het liefst 7 dagen in de week
  • Bewegen betekent niet per definitie sporten. Lopen en fietsen zijn ook vormen van beweging
  • Doe vooral iets wat u leuk vindt, dan houdt u het langer vol
  • Maak een gewoonte van het bewegen, bouw het als routine in uw dagelijkse bezigheden
  • Vraag een vriend(in) of familielid om met u mee te gaan. Dit is gezellig én extra motiverend
  • Geschikte activiteiten bij osteoporose zijn: wandelen, fietsen, fitness, tennis, golf, roeien en zwemmen. Kijk voor meer informatie bij sporten
  • Heeft u veel last van pijnklachten dan kan aqua joggen een goed alternatief zijn voor bewegen “op het land”
  • Klussen doen in en om het huis en het huishouden tellen ook als beweging
  • Regelmatig tuinieren betekent ook beweging
  • Ga eens lopend of op de fiets uw boodschappen halen. Kijk voor aanvullende tips bij boodschappen doen
  • Het uitlaten van de hond is ook beweging
  • Probeer de trap te nemen in plaats van de lift
  • Werkt u nog? Maak dan een wandelingetje tijdens de lunch
  • Stap een halte eerder uit bij de bus en loop het laatste stukje naar uw bestemming
  • Maak een wandeling door het bos of het park
  • Denk bij sportactiviteiten aan goed schoeisel zodat de kans minimaal is dat u valt
  • Vermijd oefeningen waarbij u veel voorover moet buigen, dit kan te belastend zijn voor uw rug. Ook oefeningen waarbij u veel moet springen worden afgeraden

Niet iedereen met osteoporose kan 30 minuten bewegen per dag. Overleg met uw huisarts, oefentherapeut en/of osteoporoseverpleegkundige welke lichaamsbeweging voor u geschikt is en welke duur haalbaar. Let er bij alles wat u doet op dat het risico op vallen minimaal is!

Vaak worden door de gemeente bewegingsactiviteiten op touw gezet voor mensen met bepaalde aandoeningen. Dit kan ook vanuit uw oefentherapie geregeld worden. Er bestaan speciale bewegingsprogramma’s voor mensen met osteoporose. En andere aandoeningen. Op de website www.sportiefbewegen.nl  vindt u hier informatie over. Deze website is gemaakt voor mensen met een chronische aandoening die graag willen bewegen.