Plannen

De noodzaak van plannen bij osteoporose

“Sinds ik weet dat ik osteoporose heb, moet ik mijn activiteiten plannen en afwisselen met rust…. Niks voor mij want ik propte altijd 48 uur in een dag” (Chantal, 46 jaar)

Het zal best even omschakelen zijn wanneer blijkt dat u osteoporose heeft en u uw leefstijl daarop aan moet passen. Eén van de zaken die belangrijk wordt, is plannen. Het is goed om in beweging te blijven en uw botten op die manier te belasten. Overbelasting is echter niet goed.

Overbelasting kan optreden als gevolg van te zware belasting (bijvoorbeeld te zwaar tillen) maar ook als gevolg van teveel belasting. Maak daarom een planning voor de dag. Wat wilt u allemaal doen en moet dat ook echt allemaal vandaag? Zijn er activiteiten die misschien tot morgen kunnen wachten of die iemand anders van u kan overnemen?

Voor sommige mensen is het al een hele opgave om ‘s morgens op gang te komen vanwege stijfheid en pijnklachten in de wervelkolom na een nacht slapen. Neem daar dan ook rustig de tijd voor. Kijk vervolgens wat u allemaal wil doen. Plan de meest inspannende activiteiten in de ochtend wanneer uw energiepeil nog het hoogste is.

Wissel activiteiten af met momenten van rust en ontspanning waarin u even niets hoeft. Op die manier komt u de dagen prettiger door. Wanneer u leert welke balans voor u het beste werkt, zult u veel profijt hebben van deze leefregel. Het zal dan waarschijnlijk minder vaak voorkomen dat u twee dagen moet “bijtanken” en extra veel pijn heeft omdat u in de voorgaande dagen teveel hooi op uw vork heeft genomen.